Ondřej Kováč

Head Sport s.r.o.

Head: poctivě upečené lyže

Firma Head je největší výrobce lyží na světě. Devadesát procent celosvětové produkce vzniká ve výrobním závodě v Českých Budějovicích. Lyže vyrobené v jihočeské metropoli putují do Japonska, Spojených států amerických, Rakouska, Německa i Itálie. Nejlepší lyžaři světa, jako jsou olympijští vítězové Lindsey Vonnová a Ted Ligety dosáhli svých skvělých výsledků právě na lyžích značky Head. Úspěch lyží Head je dán také tím, že firma dokáže pružně reagovat na současné trendy a zvyšovat efektivitu své výroby při zachování kvality. K tomu jí mimo jiné posloužila i revoluční technologie kolínské firmy Plantyst, která umí sbírat a analyzovat data ze všech strojů v budějovické továrně. I díky tomu se vytíženost některých strojů zvýšila o polovinu. Head tak dokázal zefektivnit výrobu a optimalizovat výrobní proces. Více o tom prozradil v obsáhlém rozhovoru vedoucí výroby budějovického Headu Ondřej Kováč.

Vývoz zboží z České republiky do zahraničí by měl letos vzrůst o dvě procenta na nový rekord 4,3 bilionu korun, jen lyží a lyžařské výbavy se z tuzemska v roce 2017 exportovalo za 2,8 miliardy korun. Máte z těchto čísel radost?
Těší mě to. Mohlo by to být ještě víc, neboť lyže Head se v Česku pouze vyrábějí, pak probíhá jejich export do Rakouska a odtamtud se prodávají.

V segmentu lyžařského náčiní je tu velká spousta hráčů, jak si Head momentálně stojí?
Ukrutně dobře. Patříme mezi nejsilnější hráče v tomto segmentu. Když bychom to konkretizovali na segment lyží vyšší a vyšší střední třídy, tak tam Headu určitě patří absolutní špička.

Pomáhají v budování značky veletrhy sportovních potřeb a různé eventy, nebo už je tenhle segment dávno za zenitem?
Jeden z největších nás teď čeká, je to Veletrh zimního sportu v Mnichově ISPO. Budeme tam mít velký stan. Smysl to podle mě má. Sportovní akce jsou též velmi důležité. Vzpomeňte na olympiádu a na to, kdo tam stál na stupních vítězů s jakými lyžemi... (smích). Takže tohle vše nám hodně pomáhá.

Trh s lyžařským vybavením se laikům může zdát přesycený, stačí navštívit libovolný Decathlon. Vnímáte zde ještě prostor k nějakému růstu?
Vidím. Vypadá to tak, že lidé nakonec budou mít na každé noze jeden snowboard (smích). Roste trend lyžování mimo sjezdovku v hlubokém sněhu, tam je potřeba specifických lyží. Zde lze očekávat další růst. Lyže je přitom principielně pořád stejný výrobek jako kdysi. Jen lidé se mají pořád líp a mají na sebe víc času, tím pádem i na sportování.

Největší konkurence je na poli levných lyží. Je strategií Headu spíše výroba a prodej prémiových lyží, tedy segmentu, kde není tolik protihráčů?
Ne. Levný segment je objemný, co se týče kusů, touto cestou nejdeme. Nejdeme ani cestou té nejvyšší prémiové třídy, která se tolik neprodává. Head vsadil na kartu kvalitních, ale dostupných lyží pro vyšší střední třídu. Naše lyže nejsou všechny sendvičové, stále převládají pěněné, ale i ty mají stále častěji své pevné jádro. Prostě lyže s velmi dobrými vlastnostmi za rozumné peníze.

Lyžařské potřeby ale neprodává jen značka, ale musí být pro zákazníka zajímavé, hodně hraje roli úspěch lyží na lyžařských závodech. Co dalšího podle vás rozhoduje při rozhodování v tom, jaké si koupit lyže?
Laik vůbec netuší, co uvnitř lyže je a jak vzniká, takže se asi nejvíc nechá ovlivnit reklamou. A vzhledem. Vnímá hezký nápis jednoduchým fontem na pozadí černé a oranžové barvy. Roli může hrát i sympatie ke značce. Ještě než jsem tu pracoval, kupoval jsem si tenisovou raketu od firmy Head, neboť je mi ta značka sympatická. A pak snad rozhoduje, jak šikovný je prodavač v obchodě. Jestli je to spíš podavač nebo prodavač (smích).

Jaké typy lyží jsou nejžádanější? Univerzálky?
Nejvíc asi opravdu univerzálky, tedy lyže, co toho zvládnou jakože nejvíc. Když se mě někdo zeptá, co si má koupit, nejprve se ho zeptám, co s těmi lyžemi hodlá dělat? Pro někoho se třeba tvrdý sendvič moc nehodí, je příliš houževnatý a ty lyže by ho během hodiny utahaly.

V poslední době se rozmohl trh s půjčovnami lyží. Vnímáte je jako ohrožení byznysu a nebo se tomuto trendu přizpůsobujete?
Na to se dá velice dobře reagovat a vítám to. Někdy je hloupost investovat do hodně drahých lyží, když si je můžu půjčit a příští sezónu si půjčit novou řadu. Vyrábíme velké procento pro půjčovny lyží. Tahle filozofie mi je lidsky velmi blízká.

Lyže a sportovní vybavení se obecně špatně kupuje přes e-shop, nemůžete si je vyzkoušet. Prodej přes e-shopy přesto roste ve všech segmentech trhu. Jak si tohle chování spotřebitelů vysvětlujete?
Odpovím vám otázkou: jaký si myslíte, že byl nejprodávanější produkt roku 2018 v českých e-shopech? Boty! Ty si taky nevyzkoušíte. Takže chápu lidi, co si přes e-shop koupí lyže.

Spolupracujete i s dalšími e-shopy?
Head má svůj e-shop, ale hodně spolupracujeme i s řetězci. Třeba vyrábíme lyže pro Sportisimo nebo Decathlon.

Jak moc hraje při prodeji lyží roli to, jaká je zrovna zima a tedy možnosti lidí si zalyžovat?
Loňská zima v Česku byla slabá, ale třeba v Tyrolsku nikoliv. Pro Evropu nemusí platit to, co pro nás. Výroba není omezovaná ničím, spíš naopak. Dneska ani sníh nemusí napadnout, na Monínci, kam třeba já jezdím lyžovat, mají nad sjezdovkou vykopané zásobníky a mají tam sníh, takže lyžovat se tam začíná už 28. října. Dnes vyrábějí sníh, i když nemrzne.

Výroba lyží

Co všechno předchází tomu, než je řada lyží vypuštěna na trh?
Z výrobního hlediska je to přibližně 18 měsíců. Děláme teď kolekci 2019/2020, takže tu, co si lidé budou kupovat příští rok. Tomu všemu předchází například práce grafického oddělení, které vymýšlí design a samozřejmě vývojové konstrukce při stavbě nové skladby lyže.

Nezastupitelnou roli při finalizaci výroby je kontrola. Jak pečlivě ji máte nastavenou?
Obrovsky. Kontrola je poslední výrobní krok, protože kontrola lyže páruje. Kontroluje se design, skladba a zadávání vybavení do systému, které bude na lyži namontované. Citlivá záležitost je třeba přepětí lyže, tedy prohnutí. To je jen jedna z věcí. U kontroly správné skladby lyže se bavíme o přesné poloze každého z komponentů. Zatím ji neumíme automatizovat. Jedná se ve značné míře o ruční práci.

Jakou máte efektivitu výroby, převedenou řekněme na rychlost, s jakou se vyrobí pár lyží?
Lead time je náš hlavní ukazatel. Daří se ho plnit. Co se čistého výrobního času týče, pár dokážeme vyrobit do hodiny.

Nedávno jste ke zefektivnění výroby zahájili spolupráci s firmou Plantyst, která vám dodala systém monitorující vytíženost vašich strojů. Bylo to v něčem přínosem?
Neuvěřitelně moc. Například v oblasti sítotisku jsme před spoluprací s Plantystem měli využití stroje 25 procent dlouhodobě, dnes jsme na 52 procentech, tedy dvojnásobku.

Jak přesně ten systém funguje?
V naší továrně máme přes 70 strojů, u nichž nám speciální čidla počítají jejich takt a tedy i vytíženost. A tato data dokáže i analyzovat. Vše pak vidíme přes webové rozhraní online na počítači. Je to neuvěřitelné usnadnění. Uvedu malý příklad: máme třeba balící linku, u které nám čidlo spočítá vytíženost na 50 procent. Pomocí monitoringu dokážeme například definovat a zároveň změřit prostoje, které se při výrobě vznikají. Pak už je to o práci s lidmi a o eliminaci těchto ztrátových časů. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že na začátku jsou skoky ve zvýšení produktivity výrazné. Díky zavedení řešení Plantyst, spuštění analytického reportingu a jeho prezentaci během každodenních mítinků došlo k nárůstu využití některých strojů z původních 30 procent až na 75 procent, minimálně na 50 procent. Je to cloudové řešení postavené na technologii Microsoftu. Zajímavostí bezesporu je, že Plantyst za toto řešení vyhrál ve své kategorii cenu Microsoft Awards 2018.

Ondřej Kováč s lyžemi

Dobře, ale tyhle data jste předtím neuměli získat jinak?
Manažer potřebuje nejen minutová data, ale i data v trendových pohledech a v různých kombinacích, s možností podívat se i do detailních pohledů. Tohle vše by z různých výkazů, dodávaných z výroby v papírové formě a následným předatlováním do excelových tabulek nebylo možné získávat. Bylo by to nepřesné a ukrutně drahé.

Dají se tato řešení využít ještě v něčem jiném?
Čidla používáme nejen k měření taktu strojů, ale třeba i teploty na pracovišti, kdy při jejím zvýšení podáváme lidem nápoje. Funguje to tak, že nikdo nemusí koukat na teploměr, předákovi pípne email a on okamžitě nafasuje ochranné nápoje a odnáší je lidem na pracoviště. Taková drobnost, ale má to řád. A vím, že lidi to ocenili.

Pojďme zpět do výroby. Kolika lidem projde lyže rukama?
Lyži v ruce má u nás průměrně 17 lidí, ale může to být i výrazně víc.

Kdyby náš rozhovor četl laik, který nic neví o lyžích a lyžování a zeptal se, proč si vybrat zrovna lyže Head, čím byste ho přesvědčil?
Řekl bych mu, že naše lyže jsou poctivě upečené. Máme robustní, až předimenzovanou technologii.

Momentálně v Českých Budějovicích zaměstnáváte 370 pracovníků. Doléhá na vás krize pracovního trhu, který teď dostupnou pracovní silou zrovna nepřetéká?
Už dolehla před dvěma lety. Teď hledáme způsoby, jak se s tím vypořádat. Nejvíce teď poptáváme lidi na dělnické profese.

Jak motivujete lidi, aby šli pracovat do Headu?
Na to mám osobitý názor, motivace je podle mě v rukou každého z nás. Před dvěma lety se říkalo, že zdravá nezaměstnanost je pět procent, dnes máme v Budějovicích dvě procenta. A co jsou ta tři procenta? Co je to za lidi? Představte si, že investujete energii do člověka, který je ve firmě dva dny...přeplácet takové lidi nepomáhá, během měsíce si to zafixují jako standard a každá koruna navíc slouží jen ke zvýšení jejich chuti k jídlu po předchozím roztažení žaludku. Jdeme spíš cestou, že rozjíždíme školení tak, aby nováčci mohli už první den v práci produkovat lyže. Razím filozofii, že od rozdělané práce se hůř odchází. Když se jim v práci stoprocentně věnujete a oni už první den vyrábí dobré lyže, druhý den na to mohou navázat. Člověk se nesmí cítit odstrčený nebo méněcenný, musí vědět, že je přínosem.

Co benefity? Slyšel jsem o tom, že váš zaměstnanec si může zdarma půjčit až čtyři páry vašich lyží...
To je pravda. Zaměstnanec u sebe může mít po celou sezonu až čtyři páry lyží. Může vystřídat takřka celé portfolio a projet se tak skoro na všem.

Letos jste vyrobili pětimiliontý pár lyží. Je příští rok na obzoru nějaký další milník?
Letos jsme udělali skoro půl milionu párů, můžeme tedy násobit. Tempo výroby roste, před krizí sice bylo rychlejší, ale doháníme ho.

Řada výrobců sportovního vybavení přesunula své závody na východ, někteří až do Číny. Neobáváte se tohoto trendu?
Toho se opravdu neobávám. To jsou spíš takové legendy... „Duch“ fabriky nedávno vymyslel takovou teorii o tom, že jakmile se zvyšuje poměr agenturních cizinců například z Ukrajiny, tak tito lidé se to sem chodí učit, aby se výroba mohla k nim přestěhovat. Absolutně to vylučuji, jsou to pohádky. Know-how je velmi specifické a to české navíc opravdu objemné.

Napomáhá ekonomice firmy fakt, že z lyží se více stává spotřební zboží a lidé je často vyměňují za nové?
Je to opravdu tak. Já osobně tento trend úplně nevítám, mám rád půjčovny, kde si lze půjčit opravdu dobré lyže. Sám bych si nové lyže každý rok nekupoval, ale tady mluvím sám za sebe a chápu, že dnešní trend je jinde...

Základním materiálem a podle mnohých i nejlepším je stále ještě dřevo. Přijde podle vás doba, kdy dřevo nahradí vhodnější materiál?
Já myslím, že se to nestane. Dřevo je teplotně tak stálé, že je dokonalé. Odolá změnám nejlépe.

V posledních letech se derou do popředí i různé nové kompozitní materiály. Spatřujete v nich budoucnost?
My je máme a používáme, ale nosičem stále zůstává dřevo. Je pružné, izoluje, dá se dobře spojovat s dalšími komponenty. Jiný materiál těchto vlastností zatím nikdo nevymyslel. V našich lyžích jsou mixy různých materiálů, ale dřevo samozřejmě přetrvá.

Může si u vás někdo napřímo zadat výrobu lyží podle svých parametrů?
Jistě. Ovšem je to drahý špás. To platí hlavně u závodníků, ti mají samozřejmě svůj vlastní „sendvič“ ušitý na míru přímo pro sebe. Občas se stane, že si nějaká firma nechá udělat lyže přímo pro sebe.

Ondřej Kováč

Nejsem úplně vyhraněný lyžař

Teď něco o vás: z jakého odvětví jste do Headu přišel?
Začínal jsem v automotive, potom ve firmě vyrábějící gastrozařízení. Tam jsem působil v oblasti optimalizace vnitropodnikových logistických procesů a poměrně intenzivně se dovzdělával v oboru průmyslového inženýrství.

Co pro vás osobně znamená pracovat pro předního světového výrobce lyží?
Ta značka se mi opravdu líbí, je prestižní a byl to jeden z důvodů, proč jsem si tuhle práci vybral.

Co vy a lyžování? Jaké lyže nejčastěji obouváte?
Abych se přiznal, lyžuji rád, ale málo. Teď mám ve sklepě jedny parkourové lyže a jedny „bigfooty“. Jak vidíte, nejsem úplně vyhraněný lyžař (smích).

Jak dobrým lyžařem musí člověk být, pokud chce vyrábět skvělé lyže?
To bych nespojoval. Může to být výborný lyžař, ale lempl při jejich výrobě. A obráceně. Technologie je daná a je jedno, jaký jste lyžař.

Kde jste sbíral své lyžařské zkušenosti?
Na lyžáku v sedmé třídě. A pak jsem byl ještě jednou v osmé třídě, to bylo za odměnu za vyznamenání. Měli jsme družbu s rakouskou školou, strávil jsem tam velmi intenzívní týden a výměnou jsme pak Rakušáky vzali na vodu. Jezdil jsem i během stření školy a univerzitních studií.

A dnes? České lyžařské areály již nezaostávají za těmi Evropskými, kam nejraději jezdíte na lyže?
Jezdím na náš Monínec, do Jeseníků, na Lipno. Možná tuto zimu klapne i Rakousko. Máme čtyři děti, vedeme je ke sportování. Ty starší poprvé stály na lyžích ve dvou letech. Jsem zastáncem teorie, že pokud dítě umí chodit, bude umět i lyžovat. (smích).

Jaký máte pocit, když na svahu potkáte někoho s lyžemi Head, u kterých tak nějak tušíte, že vám obrazně řečeno prošly rukama?
Moc dobrý. To mám se vším, co jsem kde dělal. Zahřeje to u srdce. Je jedno jestli je to lyže, kuchyně nebo interiér v autě.